Taste of Jazz met HENK quintet
Muziek die bij je binnenkomt en daar iets teweeg brengt, dat is misschien de beste omschrijving van de muziek van quartet HENK van bassist Henk de Ligt.
De muziek van HENK heeft een kamermuziekachtige sfeer, waarbij, los van conventionele ideeën, verschillende lijnen als een fijn net door elkaar lopen; contrapunctische melodieën, verweven met verrassende, eigentijdse jazz harmonieën, ritmisch uitdagende patronen en gedurfde improvisaties.
In de loop der jaren hebben de composities van Henk de Ligt zich middels het gebruik van allerlei twintigste-eeuwse compositie technieken zo ontwikkeld, dat men kan spreken van een unieke stijl.
Ruud Meijer schreef hierover in HP/De Tijd: “Complexe, maar altijd organische muziek, die direct onder je huid kruipt.”
Henk heeft gestudeerd aan het conservatorium van Rotterdam. Daar studeerde hij niet alleen op de akoustische en elektrische basgitaar, maar hield hij zich ook bezig met arrangeren en componeren.
In 1988 werd hij als enige Europeaan uitgenodigd om deel te nemen aan een competitie georganiseerd door de ‘International Society of Bassists’ waar hij doordrong tot de halve finale.
Hij heeft met veel musici samengespeeld, waaronder Joe Pass, Klaus Flenter, Jeff Hamilton, Rob van Kreeveld, Rob van den Broeck, Masha en Dries Bijlsma, Tony Lakatos, Bart van Lier, Adrian Mears, Jarmo Hoogendijk, The Baatsen Trio, Joke Bruijs, Denise Jannah en Benny Bailey.Sinds 1993 is hij verbonden aan het Artez conservatorium in Zwolle waar hij lesgeeft in basgitaar, componeren en ensembles.
Het nieuwe album ‘Earth Tones’, dat die zondag zal worden gepresenteerd, is bijzonder goed ontvangen door de Nederlandse jazz critici; “Met Earth Tones levert Henk de Ligt een masterclass in compositie af, (..) prachtig subtiel, verrassend, mooi, spannend en ritmisch” (Peter Roozendaal in de Bassist); “een mijlpaal in de toekomstige Nederlandse jazzgeschiedenis” (Rinus van der Heijden, Jazzenzo).
Lees een recensie van Earth Tones op Jazz.nu
Bezetting
- Henk de Ligt (Bas)
- Bert Lochs (flügelhorn en trompet)
- Ad Colen (tenor- en sopraansax)
- Ed Baatsen (piano),
- Friso van Wijck (slagwerk)
“Componisten die zo’n spanningsboog op papier weten te zetten, zijn zeldzaam”, ( Ruud Meijer, Algemeen Dagblad).
Trompettist Bert Lochs is klassiek geschoold. Hij kwam met de jazz in aanraking dankzij Leo Jansen (tegenwoordig saxofonist bij het Metropole Orkest) en speelde in diens bigband. Hij studeerde aan het conservatorium van Hilversum, waar hij les kreeg van onder meer Ack van Rooyen, en studeerde compositie en arrangement bij Bob Brookmeyer. Sinds 1990 is hij professioneel muzikant. Hij speelde onder meer bij Jeroen Pek, Big Bizar Habit en de Handsome Harry Company. Ook had hij zijn eigen groepen. Tegenwoordig speelt hij in een trio met Dirk Balthaus en Daniel Herskedal en leidt hij een eigen trio. Daarnaast is hij lid van onder meer de bigband van Guus Tangelder en een groep van Jasper Somsen.
Ed Baatsen begint op zijn 8e met pianospelen. Rond zijn 12e raakt hij, geïnspireerd door o.a bluespianist Otis Span, geïnteresseerd in blues en aanverwante stijlen. Een paar jaar later hoort hij Oscar Peterson’s ‘The way I really play’ en wil niets anders meer dan jazz spelen. Na lessen genomen te hebben van Jan Laurens Hartong wordt hij aangenomen op het Rotterdams conservatorium, waar hij onder meer hoofdvak piano krijgt van Rob van Kreeveld. Naast jazz (en klassiek) komt hij ook in aanraking met salsa en afro-cubaanse muziek.
Friso van Wijck (1974), componist en drummer/percussionist uit Rotterdam, studeerde klassieke en elektronische compositie aan het Rotterdams Conservatorium (Codarts) bij Peter-Jan Wagemans, Klaas de Vries, Robin de Raaff en René Uijlenhoet. Friso studeerde jazzdrums bij Hans van Oosterhout, Fred Krens en Peter Ypma. Hij sloot zowel bachelor- & master jazzdrums als klasssieke compositie Cum Laude af en kreeg tevens de prijs voor compositie. In 2007 werd hij geselecteerd voor de Composer Course geleid door Osvaldo Goljiov en in 2008 voor de workshop of Jazz and Creative Music geleid door Dave Douglas, beiden in Banff, Canada. In 2014 nam hij deel aan The School for Improvisational Music (SIM) in New York.
Friso is zeer actief als veelzijdig drummer op binnen- en buitenlandse podia en speelt hij moderne jazz, geimproviseerde muziek, blues, modern gecomponeerde muziek, pop, rock, metal en alles wat daar tussen zit.
Na zijn afstuderen aan het conservatorium te Maastricht en Hilversum viel Ad Colen al snel op door zijn veelzijdigheid en persoonlijke stijl. Moderne jazz, Big Band, maar ook funk, rock en Afro-Caribische muziek blijken geen geheimen voor hem te hebben. Met verschillende formaties reisde hij naar Noord Amerika, Marokko, Oostenrijk, Zweden, Finland en Griekenland. Naast zijn quartet was Ad actief in verschillende projecten,Niña Morena (een project van zangeres Tet Koffeman), het internationale jazzoctet Interzone, het standard trio van Jasper Somsen, de) en het Gijs Batelaan Quintet.Hij maakte ook deel uit van het saxofoonkwintet Saxion V die in 2008 in samenwerking met het Gustav Klimt Strijkquartet het stuk ‘Symbiosis’ van Claus Ogerman uitvoerden.